Naturbilder får NFI støtte til Holleia

Trolltjern
Foto: Naturbilder AS

Arne Nævra og Torgeir Lande har klart å få NFI sin støtte og velsignelse til sin siste satsning, Holleia.

Arne og Torgeir klarte også å få støtte fra Viken Filmsenter. Å legge en kunstnerisk vri på naturfilmen har åpnet for støtte fra filminstansene.

En tiurleik i Holleia er tittelen på en fortelling av Peter Christen Asbjørnsen. Vi skal også følge en tiurleik, nemlig Keiserens vekst og fall på leiken. Men vi skal også til Trolltjernet i Holleia – der fantasi og virkelighet flyter sammen i Theodor Kittelsens og Asbjørnsens skog.

Holleia er en naturfilm gjort på en annerledes måte. Den blander realistiske, dramatiske og vakre naturskildringer med fiksjon og mytiske elementer, og henter sitater fra kjente fortellinger og villmarksromaner. Gjennom en anonym villmarks-person, Skogmannen, vil vi oppleve to utvalgte, tenkte plasser i Holleia; møtet med en tiurleik, og med et trolltjern. Det første vil være en sterk assosiasjon til Peter Christen Asbjørnsens klassiker om ”En tiurleik i Holleia” og den andre med klare assosiasjoner til Theodor Kittelsens kunstverk fra det skremmende myrtjernet, om Nøkken.

Dokumentaren skal vises i to deler på NRK.

tiurleik
Foto: Naturbilder AS