YouTube, Vimeo og programsalg.

egg03_Arnt_Mollan_Web
Ørretyngel. Foto: Arnt Mollan

YouTube og Vimeo har blitt et alternativt salgsapparat i videojungelen. YouTube kan virke som en enorm uoversiktelig rothaug av hjemmeprodusert video fra mobiltelefoner. Noe det kan være, men YouTube har også muligheter for oss. Det sitter researchere i mange av de store serieselskapene og leter etter ideer og klipp til programmer. Her er noen erfaringer jeg har høstet.Mitt program om Ørreten og døgnflua, som gikk på NRK 15.09.2009, ble utvidet til 58 minutter til DVDn som kom i etterkant. Salget har vel ikke vært imponerende. DVD markedet er nok dessverre på tur nedover, og film flytter seg til andre plattformer. Det virker som om naturfilm har blitt et nyhetssalg for spesiellt interesserte, og et julegavemarked. Vi må ut på andre platformer. Dette er noe vi må ta til etterretning.
Da DVDn ble laget med engelske kommentarer,  la jeg ut en teaser for filmen på YouTube. For salg som program. Det gikk lang tid uten at noe skjedde. Litt DVD salg ble det ut av teaseren, men ikke noe som monnet. Men mange var vært inne og kikket, og tilbakemeldingene var hyggelige.
Så ble jeg plutselig kontaktet av et amerikansk selskap som lager programmer for Animal Planet. En researcher hadde funnet klippet mitt på YouTube. De sendte en skriftlig forespørsel, sammen med en kopi av kontrakten de brukte, så jeg kunne lese betingelsene. Veldig greit. Lasta en DigiBeta full, og sendte over. De plukket ut det de ville ha, og returnerte kassetten. Prisen var allerede satt i kontraktsforslaget de sendte. Ryddig. Da programmet var ferdig, før det ble sendt, mottok jeg en klippliste og en avregning. Her hadde de vært sleipe. De har en rask klippestil, og benyttet seg flere ganger av bruken av en frame fra råmaterialet, som de kjørte i korte glimt på 0,5 sek eller så. Da kunne de bygge mange sekunder film av lite materiale. Og prisen var ut fra tid og frames fra mitt materiale, ikke brukt tid i ferdig program. Der ble jeg litt lurt. Men etter finlesing av kontrakten, hadde de rett til det. Så vær obs på dette ved salg av klipp. Men totalt ble det et bra salg.

Så ble det stille igjen en stund.

Siphlo_gress_ArntMollan_web
Døgnflue. Foto: Arnt Mollan

Så  ble jeg kontaktet av to TV selskaper. Ett fra Italia og ett fra Spania. Begge betalingsTV, som er et voksende marked i hele den digitale verden. Egentlig henger vi litt etter her på berget, med å betale for nedlasting av programmer. I verdens rikeste land skal ikke underholdning koste noe. Men det er noe som kommer.

Begge salgene ble gjort ut fra teaseren som er lagt ut på YouTube. Betalingen er vel ikke all verden med de valutakursene som er i dag, men en liten bonus er det når programmet innkasserer €1500,- for en visningsrett på to år. Her var også prosedyren grei. Prisen var satt. Take it or leave it. Nå kan de fleste ta digitale filer, men vær obs på at enkelte fremdeles vil ha programmet på DigiBeta. Det er gjengs at den som selger programmet betaler portoen nedover, og kjøper betaler returporto av harddisk eller tape.  Jeg fikk endret kontrakten slik at de betalte portoen nedover, og fikk beholde den gamle utrangerte harddisken. Portoen blir ganske dyr når det brukes UPS eller andre leverandører. Spør også om de kan “claim a pickup”. Dvs at de står som ansvarlig for leveransen og beordrer et selskap til å hente pakken. På den måten er du sikker på at adressen er riktig, og at pakken kommer frem. Noe som slett ikke er en selvfølge. Det står ofte i kontraktene at du er ansvarlig for å få programmet fram i tide. Programmet til en TVkanalen i Italia lå lenge uavhentet på et postkontor der nede, og TV selskapet henvendte seg til meg og etterlyste pakken. Jeg svarte at de måtte kontakte postkontoret og etterspørre forsendelsen, og fikk til svar “om jeg visste hvor mange postkontor det var i Roma?” Det er tungt å forklare en italiener hva postnummerene betyr, og plutselig lå forsendelsen i min egen postkasse. De ville selvsagt jeg skulle betale porto en gang til. Jeg forlangte da at de bestilte henting for egen regning, og de ga seg til slutt.

ørret_01_Arnt_Mollan_web
Gjespende ørret: Foto: Arnt Mollan

Vimeo er den “profesjonelle” videokanalen. Her finner vi teasere og små presentasjoner av kamerautstyr, animasjoner, kunstneriske klipp, osv. Alle har vel vært der. Jeg har ennå ikke hatt salg fra Vimeo. Ikke ennå.
Men Vimeo er i tillegg til å presentere filmklipp for alle, en fin kanal å legge ut videosnutter til påsyn for  utvalgte, og bruke passord til å bestemme adgangen. Veldig fint for å vise et klipp eller en kort film til en kunde, eller for noen som skal kontrollere fagfakta. Kommentarene kan skrives rett i kommentarfeltet.
En annen fordel med Vimeo er at du kan endre videoen, dvs, overskrive videoen og beholde adressen til klippet, kommentarer og evt antall klikk. Kjekt. Det er funksjoner YouTube mangler.
Husk å bruke tid på søkeordene på nettstedene, og ha rettighetene til bruk av musikken.

Jeg kan også nevne at en luring har kopiert DVDn, og la hele filmen ut på YouTube. Jeg fyllte ut en formell klage, og to dager etter var filmen sperret av YouTube.

Arnt Mollan