Premiere på Arne og Torgeirs miniserie “Holleia”

Et trolltjern
Foto: Naturbilder AS

Naturbilder AS

ved Arne og Torgeir inviterer alle medlemer (gjerne med naturvenner og bekjente) til premierer på miniserien Skoggangsmann (1-2) i Modum kulturhus, torsdag 19.11  og Cinemateket i Oslo fredag den 20.11. Den første koster litt penger, og billetter bestilles online på kulturhuset, den andre premieren/pressevisningen, Cinemateket 20.11. Kl. 13.30, er gratis.

I seriens prosjektbeskrivelse står det:

– Dette er naturfilm gjort på en annerledes måte. Vi vil blande realistiske, dramatiske og vakre naturskildringer med fiksjonære og mytiske elementer og hente sitater fra kjente fortellinger og villmarksromaner.  Gjennom en anonym villmarksperson, Skoggangsmannen, vil vi oppleve to utvalgte, tenkte plasser i Holleia, nemlig møtet med en tiurleik og et trolltjern. Det første vil være en sterk assosiasjon til Peter Christen Asbjørnsens klassiker om ”En tiurleik i Holleia” og den andre med klare assosiasjoner til Theodor Kittelsens kunstverk fra det skremmende myrtjernet, nemlig om Nøkken. Skogmannen vil aldri vise hele ansiktet, kun øyet, hender og føtter. Vi vil være med han og i han, gjennom mange subjektive  ( POV-) bilder. Det vil ikke være noe synk, bare en personlig, tenkende kommentar – lest av skuespiller. Personen vår er en kunnskapsrik og søkende naturromantiker.
Filmenes tidsepoke er 1950-tallet. Det lille vi ser av tekstiler og fottøy kan fortelle om det.

063, Tiurleik i snøvær
Foto: Naturbilder AS

Teksten utformes av regissørene sammen med forfatteren Gert Nygårdshaug.
Lydsporene i disse filmene vil være uten musikk, kun naturlyder og nære synklyder fra Skoggangsmannens aktiviteter, mulig ispedd noen ubestemmelige synt-lyder og/eller en flytende, ikke verbal vokal der drømmer og fiksjonære tanker tar plass.
Fotograferingen vil være på topp internasjonalt nivå, og med teknologi som innebærer minikameraer, fjernstyrte løsninger, high speed og ulike opptaksteknikker og postproduksjonsteknikker som i enkelte sekvenser vil gi et mystisk og mytisk uttrykk.
Produksjonen er støttet av både NFI og Viken filmsenter. Miniserien sendes i NRK ved juletider, men det er jo stas å se dette på det store lerretet, og høre filmskaperne fortelle om prosjektet.