Meget vellykket vintersamling

Meget vellykket vintersamling i Langesund

Styret i Norsk Naturfilmforening hadde gleden av å invitere til årets medlemssamling i Langesund onsdag 12. – fredag 14. februar 2020. Dette ble en kjærkommen mulighet til å treffe kolleger, diskutere nye prosjekter og belyse mange andre sider ved norsk og nordisk naturfilmproduksjon. Med stor velvilje fra medlemmer i foreningen ble både publikumskvelden, årsmøtet og resten av samlingen en vellykket seanse.

På lignende vis som i 2019, ble det arrangert publikumskveld for befolkningen i vakre Langesund, Bamble kommune. Salen i Langesund kino var langt på veg full av folk som gjerne ville se og høre landets fremste naturfilmere fortelle fra sine liv. Responsen i etterkant var svært god, fordi foreningen hadde fått til et flott program som trygt kan beskrives som en engangsforestilling.

Styret vil rette en varm takk til Trond og Ulf for personlige og enestående fortellinger fra store og krevende filmprosjekter ute i norsk natur.

Åpning ved ordføreren

Filmkvelden hadde stort oppmøte med 90 solgte billetter og en god del fribilletter, blant annet til de frivillige og foreningens medlemmer. Totalt var rundt 130 personer tilstede på arrangementet. Kvelden ble åpnet av Bambles ordfører Hallgeir Kjeldal og vår egen høvding Bernhard Pausett.

Trond Berg var først ute med beretninger fra sine mange år som naturfilmprodusent for NRK, der han startet med en kjærlighetserklæring til de store skogenes små mus. Muselidenskapen gled naturlig over på ugler, med fokus på næringsvalget hos spurveugle, haukugle og sist men ikke minst lappugle. Fortellingen om serien “Når en liten mus skal ut og gå” ble i stor grad en historie om Tronds eget forhold til skogsnaturen i Hedmark, og en grundig innføring i skogens økologi basert på egne studier av skogens ville dyr og mennesker over mange år. Trond er vel så mye journalist som biolog, og la stor vekt på den ballasten han hadde med seg fra den tiden da Hans Chr. Alsvik ledet Naturredaksjonen. Naturdokumentar skal være basert på fakta.

Publikumskvelden tok en lang og god kaffepause der folk fikk kost seg med prat og mat. Det lokale idrettslaget sto for servering av ekte hjemmelagede kaker og vafler av ypperste kvalitet.

Deretter var det tid for Ulf Myrvolds villmarkseventyr. Igjen var vi tilbake i de store skogene, men også i fjellnaturen. Fotografens jakt på gaupe, jerv og bjørn har brakt Ulf ut i den virkelig store villmarka i Norge, og resultert i unike opplevelser. Historien om ventingen på jerv ved et åte i indre Troms er egnet for historiebøkene. Vel etablert oppunder en stor skavl inne i fjelldalen, endte det selvsagt med at skavlen brast og raste ut. Innsurret i soveposen skled Ulf i stor fart nedover dalen. Da han omsider stanset nede ved åtet, sto jerven like bortenfor og så på …

Ulf formidlet et viktig budskap om nærnaturen, om at det like mye er mulighetene for naturopplevelser nær folk vi må ta vare på. Slik endte vi også opp i et skogsreservat ved København, der hjortebrølene runget mens folk spaserte forbi med barnevogn og fotoapparat.

Til kvelds var det varmt måltid på Langesund bad med medlemstreffets deltakere, og fagprat og gode historier til ut i de sene timer.

En variert torsdag

Under presentasjonen av deltakerne torsdag morgen ble det klart at følgende hadde tatt turen til Langesund:

• Arve Henriksen
  • Ulf Myrvold
  • Trond Eriksen, Scandinavian Photo
  • Embrik Ellingsgard, Scandinavian Photo

For å sikre god deltakelse hadde styret valgt å starte torsdagen med årsmøtet. Det deltok 17 stemmeberettigede. Separat referat fra denne delen av arrangementet er allerede sendt ut til foreningens medlemmer.

I kjølvannet av publikumskvelden ble det diskutert hvilke muligheter som kan ligge i å utvikle dette videre. Debatten dreide innom både festivaltanken og et større publikum. Det er viktig at de naturfilmene som blir laget også blir vist frem for folk. Opplevelsen av naturfilm i kinosalen er annerledes enn hjemme i stua. Stemningen var definitivt for at vi bør fortsette å bygge på den godviljen som finnes i Langesund og Bamble kommune, og at skolene i regionen bør kobles sterkere inn.

Ulf Myrvold holdt en orientering om arbeidet med sin nye serie “Natur i endring” som lages for NRK Natur. Seks programmer blir klare til sending i september. Både klimaendringer og naturlige endringer og svingninger får sin plass i programmene. Ulf fortalte både fra research og opptak, og er nå travelt opptatt med redigeringen. Alt tyder på at dette blir en flott og interessant serie.

Trond Berg gjorde en kort orientering om arbeidet med endringene som pågår i NRK Natur. Redaksjonen skal fortsatt ha sete i Bergen, der koordineringen av NRKs klimasatsing også er plassert. Redaksjonen ønsker fortsatt klassiske naturserier etter samme kriterier som tidligere, men alle forslag må pitches inn på vanlig måte. Konkurransen er stor men mulighetene er gode for gode prosjekter. Gjerne flere sesonger bygget rundt godt definerte konsepter. NRK vil gjerne ha 40 min. med innebygget fleksibilitet. Det er også jobber å få ved å bidra med faglig kompetanse på flere plan.

Nytt av året er at rating av linjær TV-titting nå er nesten uinteressant. Fra nå av er det nettspilleren som gjelder. De som skal se på naturprogrammer oppfordres derfor til å bruke nettspilleren, fordi det bidrar til å bygge opp seergrunnlaget for flere norske naturprogrammer.

Asgeir Helgestad bidro med en film-pitch om det han nå fortsetter med på Svalbard i kjølvannet av “Dronning uten land”. Filmen går fortsatt sin seiersgang på festivaler over hele verden, og mulighetene er gode for oppfølgingsprosjekter.

Scandinavian Photo

Etter lunsj fremførte Trond Eriksen og Embrik Ellingsgård fra Scandinavian Photo en orientering med nytt fra utstyrsfronten. De hadde også med seg rikelig med utstyr som var utstilt for nærmere demonstrasjon. Noen hovedpunkter i gjennomgangen var:

• Stadig mer 6K og 8K, fullformat. Mye har skjedd på bare ett år. Mange utfordringer følger i kjølvannet av høy oppløsning, ikke minst innen lagring og backup. Det brukes fortsatt mye teip fordi disker kan være upålitelige.
  • Canon C500 MK II.
  • Sony FX9.
  • Sony Venice (storebror; var utstilt).
  • Canon 1dX MK III, et fotoapparat med rå videokapasitet.
  • Canon 5R (dagens gloheite nyhet) 8K, 30p, IBIS.
  • Panasonic S1H, 6K, 24p.
  • Blackmagic Design Pocket Cinema 6K.
  • Optikk: Sigmas Cine-serie.
  • Diverse kurs og utleie, bl.a. kurs i redigering m.m.

På spørsmål om trender og standarder innen redigering var svaret:

• DaVinci Resolve er en trend og dessuten gratis.
  • Adobe Premiere Pro er fortsatt bransjestandarden.

Rådet fra Scandinavian Photo er: Vær leken, ikke vær redd for å prøve nye ting. For ytterligere info og detaljer, se: https://www.scandinavianphoto.no  og kontakt salg@scandinavianphoto.no.

Flere spennende prosjekter på gang

Torgeir Beck Lande tok oss med på en ny runde med “Safari Norge” som får en ny sesong, denne gang uten fast programleder men med nye lokale guider i hvert program. Det høres ut som en spennende vri. Vi fikk se eksempler på sekvenser og det ble debatt rundt bruken av kjendiser. Torgeir antydet at han registrerte at salen var litt kjølig til kjendiskonseptet. Men alle som gjerne vil se sprudlende og nysminkede fotomodeller oppdage polarrev på Svalbard kommer til å fryde seg  ….

Magne Sleire fortalte om fremdrift og foreløpige erfaringer med nettstedet Naturfilmkanalen, og viste en pilot fra Australia kalt “Ulven og krokodillen”. Det var et flott anslag til en film om ungt perspektiv på naturvern, der vi gleder oss til å se fortsettelsen. Magne jobber målbevisst videre med Naturfilmkanalen og får stadig flere med seg i arbeidet. Han viste eksempler på kortfilmer som allerede ligger inne. Det er et stort og krevende prosjekt. Både Naturfilmarna i Sverige og Dansk Naturfilmforening ønsker å utvikle et samarbeid med Magne og Naturfilmkanalen, og vil forsøke å opprette tilsvarende webprosjekter.

Chris Thomas Ore Johansen, som allerede er “beryktet” for sin produksjon om “Fotobonden” på NRK1, tok sjansen på å røpe litt om sitt neste prosjekt for foreningens medlemmer. Detaljene skal ikke ut ennå, men det er et stort og ambisiøst prosjekt med masse friske idéer der han til fulle utnytter sitt stadig større nettverk av nytenkende folk.

Chris har annerledes bakgrunn som tidligere brannmann, yrkesdykker og fjellklatrer, reality-filmer og nå naturfilmskaper. Han fikk bred støtte for sine planer og jobber beinhardt for å realisere dette så raskt som mulig. Dette kommer til å bli storartet.

Dermed hadde det vært en lang og interessant møtedag, og kl. 19.00 var det klart for medlemstreffets festmiddag. Takk til Scandinavian Photo for sponsing av middagen!

Fredag

Dagen ble åpnet med orienteringer fra de andre nordiske foreningene. Først ut var Christian B. Hvidt og Uffe Westerberg fra Dansk Naturfilmforening. Danmarks Radio og produksjonsselskapet Mastiff er straks klare med en ny stor naturserie. Christian har hatt en serie oppdrag med videoproduksjoner om naturovervåkning for Miljøstyrelsen, og viste et eksempel som omhandlet overvåking av bestander av ferskvannsfisk. Rold Skov filmfestival blir i år arrangert i november.

Stefan Quinth orienterte om arbeidet med prosjektet Safari Sverige, som med årene er blitt et stort prosjekt med flere fast ansatte. Her får unge naturfilmere fra hele Sverige en mulighet til å bli med på kurs og prosjekter der de produserer filmer i egen natur.

Safari Sverige låner ut utstyr og gjennomfører samlinger og workshops. Festival Unga Naturfilmare er at av de årlige prosjektene der ungdommene drar ut på ekspedisjon sammen. Stefan viste eksempler på hva som skjer på turene. Safari Sverige drives av foreningen Naturfilmarna med betydelig økonomisk støtte fra Arvsfonden. Se mer på https://safarisverige.nu/

Diskusjonen etterpå dreide seg blant annet om hvorvidt dette er noe vi kunne starte opp med i Norge. Styret innleder dette arbeidet med å ta kontakter lokalt i Porsgrunn og området rundt. Flere av foreningens medlemmer ga uttrykk for at dette er noe de kunne tenke seg å bli med på.

Egil Lund har gjenopptatt sitt medlemskap i foreningen, og ga et kort referat fra det nylige orienteringsmøtet i NRK Ekstern.

Jan Erik Tangen innledet til en liten debatt om den nye forskriften om utlegging av åte. Jan Erik og Tor lager en kortfattet uttalelse til Miljødirektoratet der vi presiserer at hensynet til profesjonell naturfilm må ivaretas i forskriften. Det var enighet om at forskriftens intensjon i utgangspunktet var god, fordi den reduserer muligheten for utlegging av åte i tilknytning til ulovlig jakt, inkludert giftåte.

Hele 12 personer var stadig tilstede ved den avsluttende lunsjen, og styret rundet det hele av med et kjapt styremøte der vi ga oss selv toppkarakter for årets samling. Vi ser frem til å gjøre det samme neste år.

Tor B. (sekr.)