Ny TV-serie for NRK/Natur

Av Jan Grønseth.
Som nytt medlem i foreningen vil jeg først få takke for to sosiale og inspirerende dager i Drammen. Vi kunne vende hjem derfra med mye nytt i bagasjen.

2015_JanG_02
Foto: Jan Grønseth

Helt naturlig

Det kommer godt med når det nå er klart at NRK/Natur har kjøpt serien ”Helt naturlig”,
4 x 39 min. i beste sendetid på NRK 1.

I tre år har det vært planlagt og filmet til denne TV-serien om barn, natur, dyr og friluftsliv.

Serien er ment som en hyllest til naturforståelsen og det enkle friluftslivet.

Den viktigste røde tråden er å følge ungene Stein og Helene og hundene deres gjennom et år i skog, på fjell og ved hav. Handlingene skjer i hovedsak i hjembygda nord i Vestfold, en god del på Hardangervidda, og en visit til Vestlandet.

2015_JanG_01
Foto: Jan Grønseth

Mange hjelpere

For min del har jeg et langt liv bak meg som stillsfotograf, men levende bilder var en nesten ny verden. Da var det et funn å få assistanse fra Arnt Mollan – han tok en teknisk analfabet inn i den nye verden med GH2 og GH3.

Neste nødvendige fadder i veien mot en TV-serie er Per Foss. Han redigerer med stå hand, og tar seg av alle nødvendige ”kill your darlings”.

Torgeir Beck Lande og Arne Nævra setter siste avtrykk på filmene – både med redigering, forfriskende stockshots og dramaturgi. Uten dem og firmaet deres Naturbilder AS ville vi vel heller ikke ha blitt tatt nok på alvor hos redaksjonen i Bergen.