Referat fra Workshop i Trondheim

24. – 25. januar 2013

2013_årsmøte_Trondheim_Nova
Nova Kinosenter. Foto: Arnt Mollan

Lønner det seg å investere i nye formater som 4K / 5K og nye redigeringsløsninger nå, eller er det bedre å vente? Hvilke formater skal man gjøre opptak på og hvilke standarder vil fjernsynsstasjonene sende på? Dette var noen av mange interessante temaer som ble berørt under foreningens todagers work-shop og medlemssamling i Trondheim 24. – 25. januar 2013. Første dag ble arrangert i samarbeid med Institutt for kunst- og medievitenskap ved NTNU. Den engelske kameramannen og “storm-chaser” Alister Chapman holdt det gående på imponerende vis hele denne dagen, og øste generøst av sin erfaring etter 20 år som frilanser. Andre dag gikk blant annet til innlegg fra teknisk sjef Steinar Bjørlykke, NRK, som snakket om high-speed opptak og erfaringer fra arbeidet med serien “Ikke gjør dette hjemme”. NRK tjener nå penger på å selge dette formatet til utlandet som “Never ever do this at home”. Og så var det Asgeir og Gunnar da  ….

2013_årsmøte_TrondheimAlistair_Web
Alistair Chapman. Foto: Arnt Mollan

Kunnskapsrik storm-chaser
Alister Chapman konkluderte blant annet med at tiden ikke er inne til å investere i opptaksutstyr for 4K / 5K nå. Han mente at ingen sender på disse formatene idag, at sendeselskapene ikke har bestemt seg for hva de skal velge og at teknikken fremdeles er inne i et “shift”. Riktignok så han at det er store fordeler knyttet til høyoppløselige formater i post-produksjon, fordi det er mulig å ta fleksible utsnitt og justere bildene når opptakene er i RAW. Men at materialet uansett blir kokt ned til HD før sending. Han mente også at 4K i noen sammenhenger kunne være ubehagelig å se på, fordi den sterke detaljgraden i bildene kunne virke distraherende. Hvis man ser en blomst i 4k vil det sees detaljer man aldri vil se under naturlige forhold. Det menneskelige øyet er ikke konstruert for å fange opp all den informasjonen som opptakene formidler.

2013_årsmøte_Trondheim_Alistair_Asgeir_Web
Alistair og Asgeir. Foto: Arnt Mollan

Chapman gikk også detaljert gjennom gammakurver og justering av kameraer, og mente at det aller meste av justeringer bør gjøres i etterarbeidet. Men det finnes mange muligheter for å spare plass på harddisken ved å fjerne deler av det lysspekteret man aldri vil få bruk for. Spesielt høylyset. Det ligger mye god informasjon om slike ting på hans utmerkede blogg http://www.alisterchapman.com/

Asgeir og Gunnar imponerte
Nettopp derfor var det interessant å se konkrete eksempler på høyoppløselige opptak fra produksjoner som foreningens egne medlemmer holder på med.  Asgeir Helgestads opptak gjort med Red Epic (5K) i tilknytning til den serien Arne Nævra og Torgeir Lande arbeider med, var utrolig imponerende, selv om skjermen i møtelokalet var dårlig og signalet var vanlig HD. Selvsagt er dette fremtiden, og noen er der allerede. Asgeir viste også eksempel på opptak der “fleksibelt utsnitt” var brukt i etterarbeidet.

Tilsvarende hakaslepp opplevde vi da Gunnar O. Nilsen viste eksempler på opptak gjort i high-speed med Phantom. Verden har vel knapt nok sett slike bilder av insekter før, og det er ingen vits i å diskutere om dette er kommende teknologi. Den er her allerede. Det er artig å konstatere at disse nye teknologiene allerede er i bruk blant foreningens medlemmer. Det kommer til å løfte klassisk naturfilm på TV betydelig. Eller som NRKs erfarne fotograf Stein Hage sa da Gunnar holdt på som verst:  – Nå får jeg prestasjonsangst.

2013_Naturfilmforeningen_Tangen-(14)Web
Per Jarle forteller. Foto: Jan.E. Tangen

Redigering i det blå
Steinar Bjørlykke fra NRK kunne fortelle at NRK nå kjører et prosjekt for å finne ut hvilke av 4 – 5 redigeringsløsninger institusjonen skal legge seg på i fremtiden. Mye er fremdeles i det blå men det kan like gjerne bli en outsider som kommer ut som beste løsning. Svaret ligger ennå et års tid fremme. Det er altså ingen god idé i anskaffe nytt redigeringsutstyr akkurat nå hvis man ønsker å legge seg nøyaktig på NRKs standard. Og hvis man ønsker å investere,  ta en prat med Bjørlykke først. Men NRK vil i overskuelig framtid sende på et vanlig “nedkokt” HD-format, slik at valg av redigeringsprogram ikke er så dramatisk som mange vil ha det til. Finner du noe som fungerer så bruk det.

NRK er forøvrig veldig hekta på high-speed, men det utstyret som blir anskaffet blir raskt kapret av sporten. Ihvertfall vinters tid. Under opptakene til “Ikke gjør dette hjemme”, som nå går inn i en ny sesong, brukes blant annet GoPro-kameraer som står inne i eksplosjonene og som kun kan brukes som kuriøs, maltraktert pynt etterpå. Den lave prisen gjør at de går som ren forbruksvare. Bildene blir unike.  Men Phantom-kameraene forsøkes skjermet fra det verste, selv om det er blitt mye svidd kabel også her.

2013_Naturfilmforeningen_Tangen_2-(2)Web
Middag på Clarion. Foto: Jan.E. Tangen

Samlingen evalueres
Tilbakemeldingen fra medlemmer og studenter etter samlingen i Trondheim var positiv. Styret gjennomfører nå en evaluering for å finne ut om dette er en type medlemstreff vi skal fortsette med. Kanskje kan vi også bli bedre på å invitere det nordiske miljøet. Denne gang hadde vi med oss Birgitta og Armin Mueck fra Sverige, som også viste oss eksempler fra opptak de holder på med i Rødehavet. Det de har gjort så langt er veldig imponerende. Ikke minst logistikken og de lange avstandene tatt i betraktning.

Styret er innstilt på å prøve å lage et lignende opplegg til neste år, fordi erfaringene fra årets møte gjør det mulig å bli enda bedre til neste gang.

Takk til alle som deltok og bidro til samlingen. Neste gang håper vi å få med oss enda flere. Fin tur – god mat, er en klisjé.  Men jeg tror det ble slik denne gangen.

Tor Bollingmo
leder i foreningen og arrangør i Trondheim.