RED EPIC

Artikkel i Natur&Foto, der du kan se bildene på trykk:
Av Asgeir Helgestad

– 96 bilder i sekundet – 14 megapixler – 16-bit RAW.
Pirates of the Caribbean i 3D er bare en av mange filmer, som er skutt med Epic-kamera. RED startet en revolusjon innen film og videobransjen med sitt RED One. Nå råder de snart grunnen i filmbransjen med sin Epic – som brukes av Hollywood så vel som av norske naturfilmskapere. Kameraet har visket ut grensen mellom stillbilde og video.

 

For første gang i mitt liv har jeg fått meg et videokamera jeg virkelig er fornøyd med. Mange års frustrasjon er byttet ut med glede hver eneste gang jeg plukker det frem fra baggen – uansett lysforhold. Red Epic har innfridd alle forventninger og mer til. Det er nesten som en liten baby å regne.

Mr. Oakley
Du kjenner deg sikkert igjen i en virkelighet, der produsentene bytter ut en knapp og legger til noen pixler gang på gang, slik at du skal lokkes til å kjøpe stadige nye modeller av fotoapparat og videokameraer. Fotoapparatene har i så måte utviklet seg langt raskere enn videokameraene og som stillsfotograf har jeg omsider kommet til et nivå der jeg er fornøyd og ikke nødvendigvis må ha neste modell. Slik har det ikke vært i videoverdenen, og man trengte ikke være elektroingeniør for å forstå at produsentene av videokameraer sov i timen. Inntil nylig ladet man de fleste kamera med tape eller disc – og de kameraene selges fortsatt. Så kom omsider minnekort, men fortsatt med begrensninger i oppløsning, komprimering, dynamikk og ”framerate”. I proffverdenen betyr slike små oppgraderinger av utstyret raskt 2-300 000 kroner – hver gang. Og de eneste som har gledet seg over det er produsenter og selgere.
Jeg var frustrert i mange år, og det var kanskje Jim Jannard også – mannen bak Oakley solbriller.  Han så i alle fall muligheten til å revolusjonere filmverdenen med tilgjengelig teknologi.  I 2006 lanserte han RED One, et kamera til bruk for spillefilmproduksjoner – til en pris av 17 500 $. En latterlig sum for et kamera som skulle konkurrere med 35mm film-kameraer til over en million kroner med enorme driftskostnader. Jim og hans 4K-kamera kom etter mange utsettelser på markedet i 2007, men ble mottatt med åpne armer av Hollywood. Jim hadde derimot visjoner om nye og langt bedre kameraer. Kjøpere av RED One ble lovet innbytterett og knallpriser på nye kamera når disse var klare. RED Epic kom også langt senere enn ventet, men i 2011 løsnet det sakte men sikkert, slik at kamera ble tilgjengelig for folk flest fra begynnelsen av 2012.  Og alle som hadde ventet fikk sine forventninger innfridd med det nye 5K-kameret (snart oppgradert til 6K). Firmaet har solgt kamera i tusentall og har i dag over 600 ansatte i USA. På merittlisten finnes filmer som Pirates of the Caribbean, Spiderman og The Hobbit av Peter Jackson. Sistnevnte lagde Ringenes Herre, og på YouTube kan du se hvordan han jobber med sine 3D-rigger og 58 Epic’er – som alle er oppkalt etter slekta, med egne navn.

Et kvantesprang
RED tok et kvantresprang på nesten alle plan. Epic skyter bilder i 16 bits RAW. Eller Redcode som det heter, der du til og med kan stille ISO i etterarbeidet (postproduksjon). Vi snakker om en dynamikk på inntil 18 blendere fra høylys til sort! 13,5 blendere som kan økes til 18 ved at kamera skyter to bilder etter hverandre, der et av dem har kortere lukkertid. Bildene sys så sammen med HDR-teknologi ved konvertering. Oppløsningen er i dag 5K, hvilket betyr 5120 pixler horisontalt og 2700 pixler vertikalt. Hvilket er 7 ganger full HD-oppløsning! I denne opppløsningen får man inntil 96 fps i RAW med 12:1 komprimering.
I løpet av året oppgraderes kamerasensoren til 6K, med 85fps og 15 blendertrinns dynamikk, og kan da filme 5K i 120 fps.
1K betyr 1024 pixler horisontalt og 6K blir da 6144 pixler horisontalt. Full HD er 1920 pixler, hvilket er 2K som croppes litt på begge sider. Hvis man stiller Epic’en til å skyte ”bare” HD, kan det gjøre 240 (300) bilder i sekundet! Hvilket betyr at 1 sekund bli 9.5 sekunder når opptaket spilles av med 25 bilder i sekundet. Opptakene av orreleiken og havørna blir aldri de samme etter at dette kamera kom i hus. Og skulle du ønske å spille av opptakene i vanlig hastighet så kan du ta det valget i postproduksjonen til slutt.
Slike revolusjonerende kameraoppgraderinger kunne lett kostet enormt økonomisk, så vel som i vekt og strømforbruk etc. Og ja visst koster kamera en del, men prisen var faktisk revolusjonerende lav – sett i forhold til hva kamera kunne levere da det kom. RED One sugde strøm og veide mye.  Jeg var skråsikker på at jeg skulle ha meg et RED One da denne kom. Mange kjøpte det – og var fornøyd, særlig til studiobruk og filmproduksjon/reklame. Men – det veide nesten 10 kilo og brukte halvannet minutt på å starte opp. Derfor ble det i stedet en lang og pinefull venting på at Epic’en skulle komme. Men den kom til slutt, og da ble det julekvelden i stua. For kamera innfridde i aller høyeste grad – selv om det fortsatt bruker strøm. Men det er definitivt overkommelig strømforbruk. Oppstartstiden er ca 10 sekunder og kamera veier nå halvparten av et vanlig skulderkamera, med sine 2.5 kilo – pluss søker, objektiv etc.

DSCM
DSCM er en forkortelse for Digital Stills- and Motion Camera. Dette betyr at kamera er et fullgodt stillbildekamera, samtidig som det kan filme i full oppløsning. Du kan velge om kamera skal ta stillbilder eller video, men du kan også trekke ut stillbilder i 16 bit TIFF eller RAW-kvalitet fra videofilene, ved enkelt å trykke på en sillbildeknapp i videoredigeringsprogrammet, for deretter å jobbe videre med bildet i Lightroom eller Photoshop.
I skrivende stund er ikke stillbildefunksjonen aktivert i firmvare (som stadig oppgraderes), slik at bildene du ser i denne artikkelen er bilder hentet fra videofilene.
Videobrikken på kamera er tilsvarende stillbildeformatet APS-H, med en crop-faktor på 1.6x.
Som nevnt kommer Epic snart med en 6K sensor, med navn Dragon. De som kjøper Epic i dag, med en ordre på over 50 000$ vil få gratis oppgradering av sensoren når denne er leveringsklar. Vi som handlet kamera tidligere får tilbud om oppgradering for 6000$. Og nettopp det at man kan oppgradere allerede innkjøpt utstyr er noe av det fantastiske med RED. De bytter ikke ut hele kamera, men kommer med et byggesett, der du får tilbud om å oppgradere selv inventaret i kamerakroppen!



Som legoklosser
Konseptet til RED er svært modulært, omtrent som legoklosser. Du kjøper en kamerakropp og bygger på med alt du trenger. Du trenger blant annet minnekort-modul, og gjerne en LCD- skjerm med touchscreen i 7 eller 9 tommer, kanskje en søker, håndtak, batterigrep, pro audio Inn/Out-modul etc. Listen over hva du kan bygge rundt selve kamerakroppen er enorm, og til tider kostbar. Men det positive med alt dette ekstrautstyret er at du kan bruke det på fremtidige kamera, eller andre kamera du har fra RED.  I tillegg vil du ganske raskt ønske deg et RedRocket grafikk-kort som kan akselerere etterarbeidet med filene på datamaskinen, slik at dette kan skje realtime.
Du kan velge å benytte filmopptikk med PL-fatning, men ved hjelp av et skrujern og fire skruer kan du også lett bytte fatning til fotoopptikken din enten det er Canon, Nikon (kommer ref. RED) eller Leica. Du får til og med autofokusen til å virke (kun testet med Canon-linser).
Skal du ut å fly kan du rigge ned alt, slik at kamera får plass i fotobaggen.

Scarlet er Epics lillebror
Som nevnt kan alt ”ekstrautstyret” benyttes på andre RED-kamera, blant annet på Epic’ens lillebror, Scarlet. Scarlet koster 9 700$ og er for meg et postensielt backup-kamera som kan skyte 4K med inntil 30 frames pr second (fps) RAW, og HD med inntil 60 fps. Det kan også skyte 5K, men da kun i 12 fps – hvilket jeg finner ganske meningsløst. Kamera er langt rimeligere enn Epic, men du må uansett svi av mange tusen på ekstrautstyret, som koster det samme enten det er til en Epic eller en Scarlet. Slik sett vil jeg mene at det er dumt å gå for Scarlet i stedet for Epic.

Postproduksjon
Filene som kommer ut av en Epic er store og grå. De er som andre RAW-files, og må derfor behandles og konverteres før du kan bruke dem. Dette er for enkelte et ankepunkt mot å kjøp RED, fordi dette medfører en hel del ekstraarbeide. Sett på den annen side gir det også muligheten til å skape langt bedre bilder enn det andre får med sine komprimerte filformat. Bildene blir utrolig flotte og er det noen av oss som ønsker seg et speilrefleks som bare tar jpg? Selve konverteringsprosessen kan gjøres direkte i eksempelvis Adobe Premiere, men også med RED’s gratisprogram RedCine-X. Her kan du stille alle de parametrene du er vant til fra Lightroom, men i tillegg kan du også justere ISO-verdien i etterkant pluss en del andre parametre. Det er nesten så det kan bli for mye om sant skal sies. Hvis du ønsker et kamera som skyter ”ferdige” filer kan du laste innstillingene fra konverteringen over i kamera og skyte med ekstra kontrast, saturation etc, men ”non-destruktive” i RAW, slik at du kan tilbakestille eksempelvis kontrasten hvis denne blir for hard.
Du trenger i og for seg ikke så stor maskin for å kunne spille av Red-filene i begrenset oppløsning, men du trenger mye maskinkraft og gjerne et RedRocket grafikkort for å få fart på prosessen med å konvertere bildene over til HD – som er dagens visningsformat med mindre du har en 4K-projector.

Et overdimensjonert kamera?
Så kan man selvfølgelig stille seg spørsmålet om man i det hele tatt trenger et slikt kamera, med denne oppløsningen? Min TV kan bare vise HD. Hva skal jeg da med 7xHD oppløsning? Ja, det spørmålet kan man virkelig stille seg og svaret er ganske enkelt at du ikke trenger denne oppløsningen for TV-bruk i dag. Men jeg har stor glede av å kunne bruke bildene også til trykk, slik at jeg slår to fluer i ett smekk med både film og foto. I tillegg kan jeg endre utsnitt, ved å croppe bildet i postproduksjon og således få en mer presis og riktig klipp mellom tette bilder og totaler.
Sist og ikke minst tror jeg også at utviklingen vil gå videre, og videobransjen ser allerede ut til å ha kastet seg over 4K som en ny standard. Hvor lenge det er til vi får 4K TV-er vites ikke, men så lenge det skjer en utvikling som kan bidra til nytt salg av utstyr vil det en dag komme, og dermed er jeg i alle fall i forkant av utviklingen.

Noen ulemper?
Noen ulemper må det vel også være med et slikt kamera – i tillegg til prisen?
Jo da, du kan blant annet gå og kjøpe noen harddiskraid først som sist med dette kamera i hus. Jeg filmer lett halvannen terrabyte på en god uke, og noe sier meg at jeg må endre rutinene for hva jeg skal ta vare på, og så kaste det som er ubrukelig.
Jeg kunne også ønsket meg et ”tettere” kamera mht vær og vind. Det er åpenbart at kamera er laget for innendørs bruk og ikke når det blåser kuling og er sludd i fjellet.
Og til slutt kan vi nevne at det trekker litt strøm, men ikke så ille. Dagens batterier er svært gode og det er ikke noe problem å bære med seg batterier for en dag eller to i fjellet. Den lange Sarek-turen er jeg dog litt mer skeptisk til, men det er ingen som har vondt av å tenke seg om før de skyter en scene uansett. Særlig ikke med tanke på hvor store filene blir.  Jeg tar dessuten lang færre omtagninger fordi jeg vet at eksponeringen sitter til enhver tid.
Effektbruken er for øvrig et todelt problem, fordi chip’en i kamera blir varm og trenger kjøling. Noe en vifte sørger for at den får. Denne viften bråker en del, men kan tvinges til taushet under opptak og for kortere perioder (type 1 min om gangen).

Rett fra produsent
I motsetning til andre kamera får du ikke kjøpt RED fra norske forhandlere. Du må kjøpe det fra RED Digital Cinema i California. De har rett nok opprettet en europeisk avdeling i England, men hovedkontoret ligger altså i USA. Nettopp derfor hører du ikke noe om RED fra de vanlige salgskanalene. Det kan høres ut som RED ikke finnes når man leser i enkelte magasiner, noe som kunne vært fatalt for RED – dersom de ikke hadde vært så  gode på ytelse og hadde fått slik oppmerksomhet. Når det er sagt så må vi for ordens skyld nevne at Sony i år kom med sitt tilsvar på Epic’en med F65, som skyter 8K! Det er et ganske annet kamera, som antagelig vil bli brukt først og fremst til spillefilmproduksjoner.
Vi skal her holde oss til RED, og så langt har jeg bare opplevd servicen til firmaet som helt topp. Du får tildelt din egen kontaktperson som følger deg opp svært profesjonelt uten at du behøver å vente lenge på svar. Ulempen er selvfølgelig at de er langt unna hvis noe galt skjer. Er det krise får jeg eventuelt leie et kamera av en kollega, men det er en problemstilling som heldigvis har vært uaktuell

Pris
(oppdatert 23 des 2012)
Epic kamerakropp koster 19 000 US$ + mvh
Scarlet kamerakropp 9 700 $
Objektivfatning fra 700 $
I tillegg trenger du en kortmodul til 1 500$
Minnekort og kortleser fra 1 200 $
En touchscreen fra 1 600$
Batteripakke fra 515 $
Hvilket betyr at du kan få kamera til å virke for en sum av 25 000$
Men skal du ha nok minnekort og batterier, batterigrep, RedRocket-kort etc , er det mer realistisk å regne med at det vil koste i overkant av 35 000 dollar + mva.
Med en dollar på 6 kroner snakker vi altså fort om 210 000 kroner + mva, hvilket betyr at det er et kamera for profesjonelle. På sikt må man regne med at konkurrenter vil prøve seg med andre modeller og priser. I første omgang har flere konkurrenter kastet seg over 4K-formatet i konkurranse med Scarlet.
Les mer på www.red.com

Blåstrupe filmet med RED Epic og Canon 500/4L, 5K, REDcode 4:1, 25 fps, f.11.3, 1/48 sec, ISO 400.
Dobbeltbekkasin filmet med RED Epic  og Canon 300/2.8L, 5K, REDcode 12:1, 96 fps., f3.2, 1/96 sec, ISO 800

Havsuler film filmet med RED Epic  og Canon 24-105/4-5.6L @24mm, 5K, REDcode 12:1, 96 fps., f9.1, 1/96 sec, ISO 320. Bildet viser tydelig hvilken dynamikk som finnes i bildet og mulighetene som finnes i å hente frem høylys og skygge selv i vanskelige partier.