Gunnar O Nilsen til minne

Gunnar Olav Nilsen (1947-2016)

Naturfilmeren som gikk foran

2016_Gunnar_IMG_3031ed2
Gunnar Olav Nilsen i arbeid med selvbygget utstyr, da han filmet vannskorpionens liv under vann sommeren 2010. Foto: Tor Bollingmo.

Filmfotografen og naturfilmskaperen Gunnar Olav Nilsen fra Trondheim døde 8. september. Med Gunnar har en kjær kollega og en av de virkelige pionerene innen moderne norsk naturfilm gått bort. Hans kameraarbeid omfattet også talløse oppdrag for Dagsrevyen, NRK-sporten, Norge Rundt, Tore på sporet og ikke minst Ut i naturen. I tillegg utførte Gunnar oppdrag for BBC Natural History Unit og flere andre internasjonale tv-kanaler. Hans produksjoner er solgt til en lang rekke land over hele verden. Mest kjent er filmene om laks, spekkhoggere og insekter under og over vann. Men arbeidene hans omfatter også et hundretalls andre store og små produksjoner og innslag, svært ofte i samarbeid med kona Unni. I 1999 ble Gunnar tildelt Gullrutens fagpris for sitt banebrytende kameraarbeid.

Gunnar ble mest kjent for sine oppfinnsomme teknikker og selvbygde systemer. Det muliggjorde opptak som ingen hadde sett maken til tidligere. Ofte bygget han utstyret selv helt fra grunnen av. Han kunne dreie skruer og skru sammen de merkeligste konstruksjoner på sitt eget verksted. Det vakte oppsikt allerede på 1970-tallet da Gunnar og sønnene Jan Olav og Roy deltok i et underholdningsprogram på NRK sammen med Ivo Caprino. Det viste seg at Gunnar og guttene hadde brukt modellbilbanen hjemme og laget film tilsvarende den berømte kjøre-scenen i Flåklypa Grand Prix. Caprino inviterte dem sporenstreks hjem til sitt eget hemmelighetsfulle studio.

Film- og videobransjen har vært i en voldsom teknologisk utvikling gjennom hele den tidsepoken Gunnar fikk med seg. Han jobbet på alle formater, fra tidlig 8 og 16 millimeters film som måtte klippes manuelt, via utallige formater for opptak og lagring til dagens superformater med ekstrem bildeoppløsning, bruk av droner og superhurtige bilder. Gunnar var alltid førstemann til å ta i bruk ny teknologi i Norge, noe også kameraprodusentene visste. Et selskap som Sony sende flere ganger sine nyeste kameraer til Gunnar for å få dem testet i felt. Gunnar kunne returnere dem og si hvorfor de ikke holdt mål.

En annen fremtredende egenskap ved Gunnar var hans utrolige utholdenhet og røffe stil, noe ikke minst hans nærmeste medarbeidere måtte holde ut med. Det er bemerkelsesverdig at en person som ble alvorlig hjertesyk allerede tidlig på 1980-tallet, bypass-operert to ganger og som fortsatte å leve med redusert helse, kunne ta på seg såpass krevende arbeidsoppgaver og leveringsfrister som det Gunnar gjorde. Han fortsatte å levere førsteklasses produksjoner til NRK helt til det siste. Den aller siste filmen er ennå ikke sendt.

Gunnar Olav Nilsen etterlater seg en gullgruve av sjeldne naturopptak, men også et betydelig tomrom. Hans pågangsmot og uslitelige tålmodighet vil fortsette å inspirere norske naturfilmere også i årene som kommer. Men kanskje mest av alt vil vi fremheve den betydningen Gunnars ektefelle Unni har hatt i gjennomføringen av de mange prosjektene. Unni sto til rors under småbåtferden til Tysfjord for å filme spekkhoggere, hun var med i Lærdalselva for å filme Den ville laksen, til Telemark for filmopptak under vann og på utallige andre krevende turer. Hennes støtte og innsats har vært avgjørende. Vi lyser fred over minnet om Gunnar. Hans virksomhet har vært meget betydelig innen norsk kameraarbeid og naturfilmproduksjon.

For Norsk Naturfilmforening.

Tor Bollingmo, Arnt Mollan, Jan Erik Tangen og Arne Nævra.

Disse minneordene ble trykket i Adresseavisen. vi kommer til å utvide med flere opplysninger.

Norsk Naturfilmforening var representert ved Tor Bollingmo og Arnt Mollan ved bisettelsen i Strinda kirke, og en siste hilsen fra foreningen ble gitt i form av en flott krans med påskriften “En siste hilsen. Norsk Naturfilmforening”.