Flott naturfotofestival i Ski

Arne Nævra svarer på spørsmål fra salen.
Arne Nævra på scenen. Foto: Arnt Mollan

I helgen ble den første, forhåpentiligvis i rekken av flere, av Norsk Naturfotofestival avholdt i Rådhusteateret i Ski, 21 -23 mars.
Med Magnus Reneflot i spissen for arrangementet, var 3 hele dager spekket med foredragsholdere fra inn- og utland.
Hver fotograf fikk 45 minutter til å presentere sin historie og sine bilder.
Det ble en fantastisk forestilling med bilder og fortellinger om alt som rører seg, eller står rolig i naturen. Her ble de fleste områder dekket.
Landskap, mennesker, fugler, dyr, fisk, fantasi og overlevelse. Både i bilder og med film. Meget bra med slik spennvidde når men skal underholdes i tre dager til ende.

Fra vår forening, var Asgeir Helgestad, Arve Henriksen, Arne Nævra og Arnt Mollan tilstede.
Arne viste forøvrig et flott utdrag av høydepunkter fra de 9 programmene i Norske Naturperler.

Hvis det var noe vi savnet, måtte det være tilstedeværelsen av aktuelle politikere og et diskusjonsforum der av natur og ville dyr ble agenda.
Og kanskje litt mer tid til sosialt samvær. Men slik er det alltid.

Det er ikke rettferdig å trekke frem noen av foredragsholderene, men jeg tar meg den friheten å nevne noen av de vi kanskje ikke kjenner så godt fra før.

Vincent Munier fra Frankrike.
Uvanlige stille og storslagne bilder av ville dyr i store landskaper. Fotografert i landskap med lav kontrast, snøfokk og tåke, ga de et
helt spesiellt uttrykk. Flere fotografer fortalte at de hadde gjort om noen av sine bilder til sorthvitt før sine foredrag, inspirert av bildene til denne fotografen.

Og sterk var historien om da han etter flere uker alene, møtte en flokk ulver på isen i Alaska-arktiske strøk.Du skal være tøff og dedikert, for å legge deg på magen og ta bilder når ville ulver napper deg i beina og sliter i seletøyet til pulken.
Eller å halte for å spille skadet, for å lokke ulvene tilbake da de ville dra videre.

Anna Ulmestrand fra Sverige
Et fyrverkeri av ei dame, som går sine egne veier i makroverden. Utsyrt med ett kamera med 90mm makroobjektiv, uten blitz eller stativ, presenterte hun fantastiske bilder fra sin egen hage og omegn.
Krydret med godt humør, en sjelden livlig fantasi og en enkel innstilling satte hun rikelig med farge til foredraget og sine bilder.

Peter Gerdehag fra Sverige
Peters bilder og historier om Kokvinnorna og Hestmannen er sterke.
Historien om disse personene, som lever sitt eget liv sterkt knyttet til naturen og husdyra, er fortellinger til ettertanke.
Hold utkikk etter filmene, om de blir sendt på norsk TV. Noe jeg håper de blir.

Takk
All ære til arrangørene for dette initiativet og for avviklingen. 3 dager forsvant som dugg for sola.
Det ble lovt å videreføre festivalen neste år også, og det ser jeg frem til. Håper flere fra vår forening kjenner sin besøkelsestid, og bestiller pass så snart de blir lagt ut.
For dette blir tidlig utsolgt.

Arnt Mollan